Κυριακή 27 Μαΐου 2012

Συνέντευξη διευθυντή του Porsche museum του μιχάλη μπάκα μαζί με τον μιχάλη ντιβέρη για το περιοδικό highoctane.gr

http://www.highoctane.gr/sbj.aspx?sbj=2938&comp=porsche το High Octane και ο συνεργάτης μας, αρχιτέκτονας, Μιχάλης Μπάκας είχαν την τιμή να συνομιλήσουν με τον Διευθυντή του Μουσείου της Porsche, τον Achim Stejskal, ο οποίος για πρώτη φορά άνοιξε την καρδιά του σε ελληνικό μέσο.   Σε μία συνέντευξη που περισσότερο έμοιαζε με μία όμορφη συζήτηση σε έναν χώρο με ιδιαίτερη σημασία, όπως αυτός του Porsche Museum, ο Achim Stejskal μας έδωσε να καταλάβουμε τι σημαίνει ζωντανή ιστορία και φιλοξενία Porsche. Χρειάστηκε μιάμιση ώρα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους του μουσείου, αρχής γενομένης από την ιδιαίτερη Type 64 «το DNA της Porsche» όπως χαρακτηριστικά είπε, έως και το Workshop «το μέρος όπου ξυπνούν όλες αυτές οι ωραίες, τετράτροχες κοιμώμενες».   Ο Achim Stejskal, με σπουδές στην Ιστορία και στη Γεωγραφία έχει συμμετάσχει δραστικά και στη διαμόρφωση του μουσείου της Mercedes-Benz αλλά «η πραγματική πρόκληση ήταν η κατασκευή του μουσείου της Porsche καθώς θέλαμε να κάνουμε τον επισκέπτη να νιώσει μέλος της οικογένειάς μας. Και πιστεύω το καταφέραμε». Ακόμη ένα σημαντικό στοιχείο όμως που διαφοροποιεί το μουσείο της Porsche από τα υπόλοιπα είναι πως «δεν είναι στατικό αλλά μοιάζει με ζωντανό οργανισμό που διαρκώς μεταβάλλεται και εξελίσσεται». Ο ίδιος μας είπε πως «το Μουσείο συμμετέχει στην εξέλιξη των μοντέλων Porsche. Παρέχει τις απαιτούμενες πληροφορίες από το αρχείο της για κάθε μοντέλο – ένα αρχείο που αποτελείται από 3.5 εκατομμύρια φωτογραφίες, ταινίες με φιλμ μήκους 10 χιλιομέτρων και βιβλιοθήκη 3.500 βιβλίων. Διαμορφώνει τη συμμετοχή της εταιρίας στις διάφορες εκδηλώσεις της. Επιλέγει το αυτοκίνητο, του οποίου θα χρηματοδοτηθεί η ανακατασκευή του. Καθορίζει τη σειρά που θα ακολουθηθεί και προβαίνει στο σχετικό έλεγχο για να κριθεί το εάν το αυτοκίνητο, που παρουσιάζεται από τους συλλέκτες, είναι δυνατόν να αγοραστεί και να εκτεθεί στο Μουσείο. Προγραμματίζει, επίσης, τις εκδηλώσεις που λαμβάνουν χώρα στο Μουσείο. Καθορίζει τις επετειακές εκθέσεις του. Διασφαλίζει την ασφαλή αποστολή των αυτοκινήτων στο εξωτερικό, όπου και όταν απαιτείται».  Προκειμένου να αντιληφθούμε όμως τον τετράτροχο θησαυρό που κρύβεται στο μουσείο της Porsche φτάνει να σκεφτούμε πως αυτό το αρχιτεκτονικό καμάρι της Στουτγκάρδης κόστισε περίπου 110 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα εκθέματά του κοστολογούνται στα 250 εκατομμύρια ευρώ. Πέραν των αυτοκινήτων όμως και η οργάνωση είναι σημαντική σε έναν τέτοιο χώρο, ειδικά όταν ενενήντα πέντε άτομα εργάζονται ημερησίως. Στην υποδοχή, στο workshop, στην διεύθυνση, στα γραφεία για τις ξένες ανταποκρίσεις, στο εστιατόριο Christophorus. «Θέλαμε ακόμη και το εστιατόριό μας να έχει άρωμα Porsche και για αυτό το σκοπό το ξύλο στα μαχαιροπίρουνα και το δέρμα στον κατάλογο αλλά και στα καθίσματα είναι το ίδιο με αυτό που χρησιμοποιείται και στα αυτοκίνητά μας. Όποια επιλογή και αν έχουμε κάνει αποσκοπεί πάντα στο νιώσουν οι επισκέπτες ότι μπήκαν στην οικογένεια Porsche». Και μάλλον ο Achim Stejskal έχει πετύχει το στόχο του καθώς η επισκεψιμότητα έχει ξεπεράσει προ πολλού το στόχο που είχε τεθεί εξ αρχής, με τους επισκέπτες να έχουν φτάσει τα 1.3 εκατομμύρια από τον Ιανουάριο του 2009 έως και σήμερα.   Όταν τον ρωτήσαμε αν έχουν σκοπό να κάνουν πιο διαδραστικό το μουσείο στο μέλλον μας είπε «είναι επιλογή μας το μουσείο να μην παρουσιάζεται μέσα από την τεχνολογία αλλά να προβάλει την τεχνολογία των αυτοκινήτων. Το μουσείο αποτυπώνει όλα τα στοιχεία που περιγράφουν την εταιρία Porsche. Όλα τα εκθέματά μας λειτουργούν σε ένα σύνολο 95%. Υπάρχουν ειδικές σχισμές στο έδαφος που απορροφούν τα καυσαέρια που εκλύονται κατά την κίνηση των οχημάτων στο εσωτερικό του μουσείου. Οι επισκέπτες μπορούν να νιώσουν την εξέλιξη, να αισθανθούν τα διαφορετικά χαρακτηριστικά της Porsche απλώς περπατώντας ανάμεσά τους και αγγίζοντάς τα. Δε χρειαζόμαστε την τεχνολογία για να βιώσουμε το συναίσθημα. Εξάλλου έχω την τύχη να εργάζομαι σε μία εταιρία που γράφει την ιστορία στο μέλλον». Και αυτή ακριβώς η τελευταία του φράση αποτυπώνεται στο τελευταίο έκθεμα του μουσείου, την Porsche 911 (991). Ένα αυτοκίνητο που στο παρόν συμβολίζει την τεχνολογική πρόοδο της μάρκας αλλά μετά από μερικές δεκαετίες σε κάποιο άλλο σημείο του μουσείου θα συμβολίζει το ένδοξο παρελθόν της. Έχοντας το μυαλό μας γεμάτο όμορφες εικόνες και πληροφορίες, κατηφορίσαμε αμήχανα πάνω στην κυλιόμενη κλίμακα, με τις ματιές μας καρφωμένες στο αγαπημένο έκθεμα του Achim Stejskal την Type 64. «Από αυτό το δημιούργημα ξεκίνησαν όλα» είπε. Τον ευχαριστήσαμε και με την άδειά του ανεβήκαμε πάλι στον 1ο όροφο του μουσείου. Μία φορά ποτέ δεν είναι αρκετή… Φωτογραφίες : Μιχάλης Ντιβέρης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου